Završni izvještaj Komisije za provođenje istrage uzroka avionske nesreće na lokalitetu planine Kozare

Pošalji dokument na e-mail

E-mail pošiljaoca (*):
E-mail primaoca (*):
Komentar:

Komisija za provođenje istrage uzroka avionske nesreće aviona PIPER PA-28, registarskih oznaka YU-DCX, koja se dogodila 10. 12. 2020. godine na lokalitetu planine Kozare, Bosna i Hercegovina, imenovana rješenjem ministra komunikacija i prometa, završila je istragu i sačinila Završni izvještaj o nesreći koji je objavljen na službenoj internetskoj stranici Ministarstva komunikacija i prometa Bosne i Hercegovine.

Cjelokupan postupak ispitivanja uzroka nesreće proveden je po međunarodnim standardima i procedurama (ICAO) i važećim propisima Bosne i Hercegovine. U toku istrage Komisija je sarađivala sa Tužiteljstvom Bosne i Hercegovine i Ministarstvom unutrašnjih poslova Republike Srpske.

Na osnovu provedene istrage i analize prikupljenih dokaza i raspoloživih informacija o nesreći aviona PIPER PA-28A, Komisija je zaključila sljedeće:

Pilot je izvodio najavljen i odobren let sa Aerodroma Banja Luka u rejonu Velike Kladuše u operaciji izbacivanja veterinarskih vakcina iz zraka radi oralne vakcinacije lisica. Let se izvodio po pravilima vizuelnog letenja (VFR) i u vizuelnim meteorološkim uvjetima (VMC). Polijetanje, let do rejona operacije, operacija iznad rejona i povratak na Aerodrom do momenta ulaska u Kontroliranu zonu (CTR) odvijali su se po planu i bez problema. Problemi su nastupili nakon ulaska aviona u CTR Aerodroma Banja Luka (LQBK).

Pogoršanameteorološka situacija, složena zračna situacija u CTR-u i preopterećenost radioprometa na frekvencijama uvjetovali su odluku pilota da u instrumentalnim  meteorološkim uvjetima (IMC) ne snižava prema centru CTR-a, u prostor gdje avioni nisu sigurno razdvojeni, već na njegovoj periferiji ili izvan da dođe do vizuelnog kontakta sa tlom, što je učinjeno zaokretom i letom prema Kozari.

Zbog veoma slabe vidljivosti, pilot je vjerovatno u IMC uvjetima leta imao iluziju - lažni osjećaj položaja u prostoru - kada je došlo do postepenog povećanja nagiba i prelaska u spuštajući zaokret, a potom u strmo obrušavanje pod uglom oko 80 stepeni, uz nagli gubitak visine. Moguće je da je pilot pokušao izbjeći oblak zaokretom, nakon čega je uslijedila iluzija - lažni položaj - i prelazak u strmo obrušavanje i udar u drvo hrasta. Uslijed udara u drvo, a potom i u zemlju, smrtno su stradali pilot i operater za mašinom za izbacivanje vakcina, a avion je od udara i požara nakon udara potpuno uništen. 

Na osnovu provedene istrage i analize prikupljenih dokaza i raspoloživih informacija, Komisija je zaključila da je osnovni uzrok nesreće gubitak kontrole nad avionom i njegov pad u nepravilan položaj izazvan nekontroliranim ulaskom aviona u oblačnu masu i gubitkom vizuelnog kontakata sa zemljom.

Na nesreću je utjecalo:

1)    nedovoljna osposobljenost i iskustvo pilota za letenje iznad planinskog zemljišta i u uvjetima nagle promjene meteorološke situacije;

2)    nedovoljna procjena meteorološke situacije kod donošenja odluke za letenje;

3)    psihičko stanje pilota izazvano stresom iz prethodnih letova;

4)    nedovoljno poznavanje rejona aerodroma i letenja;

5)    neadekvatno planiranje obuke posada i njeno provođenje; 

6)    gubitak komunikacije između pilota i kontrole letenja za vrijeme leta;

7)    odluka pilota da prilaženje na slijetanje pokuša izvršiti u VMC uvjetima zbog nedovoljno treninga za letenje u IMC uvjetima;

8)    radioveza u kritičnom periodu bila je potpuno prikrivena predajama sa TWR-a i aviona, zbog njenog prekomjernog i nediscipliniranog korištenja;

9)    odsustvo upozoravanja posada na pogoršanjemeteorološke situacije u prilaženju na slijetanje;

10) zanemarivanje kontrolora aviona u CTR-u u prilazu koji mu se nije javio skoro 8 minuta;

11) politika kompanije „STS Avijacija“ da se po cijenu povećanog rizika i smanjenog nivoa sigurnosti ostvaruju poslovni planovi;

12) ograničene mogućnosti praćenja situacije u zračnom prostoru / CTR u pogoršanim meteorološkim uvjetima;

13) odsustvo upozoravanja posada na pogoršanje meteorološke situacije u prilaženju.

JULI 2024
Pon Uto Sri Čet Pet Sub Ned
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

SEKTORI

KATEGORIJE

Vijesti

 

Posljednje vijesti

Forto održao sastanak sa Konzorcijem Forto održao sastanak sa Konzorcijem
Građanima omogućena upotreba kvalificiranog digitalnog potpisa Građanima omogućena upotreba kvalificiranog digitalnog potpisa
Saopćenje za javnost povodom upita i navoda o valjanosti i zakonitosti izdavanja elektronskog potpisa od strane ovjerioca IDDEEA Saopćenje za javnost povodom upita i navoda o valjanosti i zakonitosti izdavanja elektronskog potpisa od strane ovjerioca IDDEEA
Ministar Forto pozdravio mjere OFAC-a i naložio izjašnjenje Konzorcija Ministar Forto pozdravio mjere OFAC-a i naložio izjašnjenje Konzorcija