Завршни извјештај Комисије за спровођење истраге узрока авионске несреће на локалитету планине Козаре

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Комисија за провођење истраге узрока авионске несреће авиона PIPER PA-28, регистарских ознака YU-DCX, која се догодила 10. 12. 2020. године на локалитету планине Козаре, Босна и Херцеговина, именована рјешењем министра комуникација и транспорта, завршила је истрагу и сачинила Завршни извјештај о несрећи који је објављен на службеној интернетској страници Министарства комуникација и транспорта Босне и Херцеговине.

Цјелокупан поступак испитивања узрока несреће проведен је по међународним стандардима и процедурамa (ICAO) и важећим прописима Босне и Херцеговине. У току истраге Комисија је сарађивала са Тужилаштвом Босне и Херцеговине и Министарством унутрашњих послова Републике Српске.

На основу проvedene istrage i analize prikupljenih dokaza i raspoloživih informacija o nesreći aviona PIPER PA-28A, Комисија је закључила сљедеће:

Пилот је изводио најављен и одобрен лет са Аеродрома Бања Лука у рејону Велике Кладуше у операцији избацивања ветеринарских вакцина из ваздуха ради оралне вакцинације лисица. Лет се изводио по правилима визуелног летења (VFR) и у визуелним метеоролошким условима (VMC). Полијетање, лет до рејона операције, операција изнад рејона и повратак на Аеродром до момента уласка у Контролисану зону (CTR) одвијали су се по плану и без проблема. Проблеми су наступили након уласка авиона u CTR Аеродрома Бања Лука (LQBK).

Погоршана метеоролошка ситуација, сложена ваздушна ситуација у CTR-у и преоптерећеност радио-саобраћаја на фреквенцијама условили су одлуку пилота да у инструменталним  метеоролошким условима (IMC) не снижава према центру CTR-a, у простор гдје авиони нису сигурно раздвојени, већ на његовој периферији или изван да дође до визуелног контакта са тлом, што је учињено заокретом и летом према Козари.

Због веома слабе видљивости, пилот је вјероватно у IMC условима лета имао илузију - лажни осјећај положаја у простору - када је дошло до постепеног повећања нагиба и преласка у спуштајући заокрет, а потом у стрмо обрушавање под углом око 80 степени, уз нагли губитак висине. Могуће је да је пилот покушао избјећи облак заокретом, након чега је услиједила илузија - лажни положај - и прелазак у стрмо обрушавање и удар у дрво храста. Услијед удара у дрво, а потом и у земљу, смртно су страдали пилот и оператер за машином за избацивање вакцина, а авион је од удара и пожара након удара потпуно уништен. 

На основу проведене истраге и анализе прикупљених доказа и расположивих информација, Комисија је закључила да је основни узрок несреће губитак контроле над авионом и његов пад у неправилан положај изазван неконтролисаним уласком авиона у облачну масу и губитком визуелног контаката са земљом.

На несрећу је утицало:

1)    недовољна оспособљеност и искуство пилота за летење изнад планинског земљишта и у условима нагле промјене метеоролошке ситуације;

2)    недовољна процјена метеоролошке ситуације код доношења одлуке за летење;

3)    психичко стање пилота изазвано стресом из претходних летова;

4)    недовољно познавање рејона аеродрома и летења;

5)    неадекватно планирање обуке посада и њено спровођење; 

6)    губитак комуникације између пилота и контроле летења за вријеме лета;

7)    одлука пилота да прилажење на слијетање покуша извршити у VMC условима због недовољно тренинга за летење у IMC условима;

8)    радио-веза у критичном периоду била је потпуно прикривена предајама са TWR-a и авиона, због њеног прекомјерног и недисциплинованог коришћења;

9)    одсуство упозоравања посада на погоршањеметеоролошке ситуације у прилажењу на слијетање;

10) занемаривање контролора авиона у CTR-у у прилазу који му се није јавио скоро 8 минута;

11) политика компаније „СТС Авијацијa“ да се по цијену повећаног ризика и смањеног нивоа безбједности остварују пословни планови;

12) ограничене могућности праћења ситуације у ваздушном простору / CTR у погоршаним метеоролошким условима;

13)  одсуство упозоравања посада на погоршање метеоролошке ситуације у прилажењу. 

JUL 2024
Пон Уто Сри Чет Пет Суб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Вијести

 

Посљедње вијести

Форто одржао састанак са Конзорцијумом Форто одржао састанак са Конзорцијумом
Грађанима омогућена употреба квалификованог дигиталног потписа Грађанима омогућена употреба квалификованог дигиталног потписа
Саопштење за јавност поводом упита и навода о ваљаности и законитости издавања електронског потписа од стране овјериоца Саопштење за јавност поводом упита и навода о ваљаности и законитости издавања електронског потписа од стране овјериоца
Министар Форто поздравио мјере OFAC-a и наложио изјашњење Конзорцијума Министар Форто поздравио мјере OFAC-a и наложио изјашњење Конзорцијума