Сачињен Завршни извјештај о ваздухопловној несрећи на аеродрому Урије-Приједор

Пошаљи документе на е-маил

Е-маил пошиљаоца (*):
Е-маил примаоца (*):
Коментар:

Комисија за спровођење истраге узрока ваздухопловне несреће која се догодила 22. 6. 2021. године на аеродрому Урије-Приједор приликом лета у авио-запрези у којој су учествовали авион CITABRIA, регистарске ознаке E7-PDH, и једрилица BLANIK L-13, регистарске ознаке E7-5335, завршила је истрагу и сачинила Завршни извјештај. Цјелокупан поступак испитивања узрока несреће спроведен је по међународним стандардима и процедурама (ICAO) те важећим прописима Босне и Херцеговине.

Несрећа се догодила приликом извођења авио-запреге при извођењу уводног лета са потенцијално заинтересованим кандидатом за обуку на једрилици. Лет је био најављен и одобрен и изводио се по VFR правилима и VMC условима.

 

У фази полета и почетног пењања након полијетања, на висини од око 20 метара, дошло је до дјелимичног отказа мотора и пада снаге мотора на авиону, након чега је пилот авиона извршио благо скретање у лијеву страну, а потом без најаве откачио једрилицу коју је вукао. Авион се након заокрета вратио и слетио у супротном смјеру на ПСС неоштећен, а откачена једрилица у дјелимично контролисаном лету извршила је принудно слијетање на неприпремљен терен и претрпјела велика оштећења. Једна особа је задобила мање повреде.

На основу спроведене истраге, анализе прикупљених доказа и расположивих информација о несрећи, Комисија је закључила да су основни узроци несреће:

1)      дјелимичан отказ мотора у фази полета и почетног пењања након полијетања,

2)      процедурална грешке пилота шлепера у примјени поступка у ванредној ситуацији дјелимичног отказа мотора у полијетању и почетном пењању након полијетања са запрегом.

На несрећу је утицало:

а) самоиницијативно коришћење неадекватног горива (аутобензин + адитив) у условима екстремно високих спољних температура,

б) коришћење нецертификованог горива и поред изричите напомене/забране произвођача и сервисера за његово коришћење,

ц) потенцијално могућа вапоризација горива као посљедица високе температуре горива у резервоару и систему доставе горива у мотор,

д)недовољно искуство пилота авиона у коришћењу нецертификованог горива,

е)недовољно познавање POH-e типа авиона за експлоатације авиона и мотора у редовним и ванредним ситуацијама,

ф)откачивање једрилице без најаве радио-везом или визуелним сигналима,

г)закашњела реакцију пилота једрилице у примјени поступака који се примјењују у случају пуцања ужета или откачивања од авиона, а посебно изостало откачивање ужета након што је пилот препознао ситуацију;

х)скромније карактеристике авиона у погледу вуче и брзине пењања (око 200 feet/min), односнонеопремљеност вучном елисом већ стандардном елисом већег корака.

 Комплетан извјештај можете прочитати на сљедећем линку.

JUL 2024
Пон Уто Сри Чет Пет Суб Нед
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4

СЕКТОРИ

КАТЕГОРИЈЕ

Вијести

 

Посљедње вијести

Форто одржао састанак са Конзорцијумом Форто одржао састанак са Конзорцијумом
Грађанима омогућена употреба квалификованог дигиталног потписа Грађанима омогућена употреба квалификованог дигиталног потписа
Саопштење за јавност поводом упита и навода о ваљаности и законитости издавања електронског потписа од стране овјериоца Саопштење за јавност поводом упита и навода о ваљаности и законитости издавања електронског потписа од стране овјериоца
Министар Форто поздравио мјере OFAC-a и наложио изјашњење Конзорцијума Министар Форто поздравио мјере OFAC-a и наложио изјашњење Конзорцијума